lørdag 11. mars 2017

Manfred Mann's Earth Band, en anbefaling

Noen band fortjener å børstes støvet av, Manfred Manns Earth Band er en av de!

Selve krumtappen på tagenter i MMEB, Manfred Lubowitz, har hatt en finger med i Manfred Mann, the Mann - Hugg Blues Borthers , Chapter III, Manfred Manns Earth Band og har gitt ut en mere jazzete plate med trekk fra indianer kulturen i Amerika.







Storhetstid

De hadde, etter min mening, sin storhetstid fra 1975 til 1984. Da kom albumene:
1975 - Nightingales And Bombers
1976 - Roaring Silence
1978 - Watch
1979 - Angel Station (Wiki)
1980 - Chance
1983 - Somewhere In Africa
1984 - Budapest Live (1983 opptak)


Har du ikke hørt Manfred Manns Earth band?

Da ville jeg begynt med Watch. Denne inneholder kjente sanger som Davys On The Road Again og Mighty Quinn. En liten sak som ikke mange kjenner til, er at Davys-sangen er ikke en live innspilling, men publikum er lagt på i ettertid.

Sangene

Hør også på Roaring Silence, der sangene Blinded By The Light og Singing The Dolphin Through er. Utrolig bra sanger, som etter mitt skjønn er klassikere. Jeg mener å huske at denne er kåret til en av 70-tallets store klassikere!



Albumene

Albumene Angel Station og Chance er også utrolig gode album. Jeg klarer ikke å velge hevm av disse albumene som er best...de er verdt en lytt alle sammen!

Fra disse albumene vil jeg allikevel fremheve disse sangene:

Angel Station "You Angel You" (Bob Dylan) - En sang som begynner veldig Manfred Mannsk med hans synther og veldig en uttypisk intro der tempoet begynner sakte og øker. På denne er det Steve Waller som synger. Solopartiene underveis i sangen viser hvor dyktige de som musikere.




Angel Station "Don't Kill It Carol" (Mike Heron)  - Tidstypisk stampende piano og en solo som er mildt sagt genial. Sangen er radbrukket fra orginalen og som så ofte, så gjør Manfred Mann sangene til sine egne.




En kuriositet fra Angel Station er sangene "Hollywood Town" and "You Are, I Am", som deler både takt og tone, men som har forskjellig oppbygging.




Chance "On the Run" (Manfred Mann, Tony Ashton, Florrie Palmer) - En sang som også Agnetha Fältskog (ABBA) også ga ut i 1983, men da med en helt annen beat og følelse. Sangen er (som vanlig) gjort om til det Manfredske til de grader. Basssynthen som går hele tiden har ingen fast rytme og det gjør sangen til noe helt spesielt. Sammen med stemmen til Chris, så blir dette en av mine absolutte favoritter.




Chance "For You" (Bruce Springsteen) - Nok en gang en Springsteen cover. Og nok en gang lykkes de å lage noe helt spesielt. Men i motsetning til hva mange tror, så vil jeg ikke snakke om sangen, men om den merkelige slutten de har laget. En slutt som etter mitt skjønn hadde fortjent en egen sang! Sarte synth toner med masse string, koring og fuzz. Det funker!




Chance "Stranded" (Mike Heron, Mann) - Nok en Heron sang. Og nok en totalt radbrekking! HEr er ingenting som på orginalen. Den er faktisk så forandret at ingen ville kunne hørt at Heron har laget utgangspunktet for Manfreds versjon. Det er ikke mange sanger som kan bruke nødsignalet SOS og slippe unna med det, men denne kan. Bruken av radiostemmer i sangen er også et genial trekk. Peter Marsh har vokalen denne gangen. Soloen til Manfred er en av hans beste.




Chance "Heart on the Street" (Tom Gray) - Tom Gray er det lite å finne om, annet enn at hans band The Brains ga ut (vistnok) samme sang på albumet Electronic Eden i 1981. Altså etter Manfred sin versjon. Utifra det kan jeg bare gjette meg til at han først skrev den for Manfred Mann. Jeg har ikke funnet orginalen og aner ikke hvordan den låter, men jeg kan bare gjette at den ikke ligner i det hele tatt på denne versjonen. Denne versjonen som bruker et utrolig fint knep med å gate lyden, det vil si det motsatte av å legge på klang. Her er masse detlajer som gjør denne sangen til en fin sang å lytte på i et bra anlegg. Spesielt soloen på Moog og avslutningen på piano må nevnes. Den er bare så nydelig og kunne, igjen, blitt en egen sang!


Manfred Mann i 1983


Min første konsert var i Drammenshallen på Somewhere in Africa tour. Selvsagt var det stort, jeg var 16 år og fikk lov til å dra alene til Drammen på konsert med mitt favoritt band.

Albumet Somewhere In Africa er kanskje den mest spesielle av alle albumene jeg har nevnt. Det er mange som ikke liker denne, men den krever litt tid! Man må lytte for å like, men da åpner det seg også en verden av nye impulser og lyder!

Jeg synes Africa Suite og Eyes Of Nostradamus er verdt en lytt. Redemtion Song (Bob Marley orginal) er jo en klassiker! Stemmen til Chris Thomson passer ypperlig inn med bare en kassegitar.

Og ellers...

Sanger som; For You, Spirits In The Night, California, Hollywood Town, For you, Eyes Of Nostradamus, Redemption Song og Spirits In The Night bare ligger der og venter på at du skal høre de! De er verdt tiden det tar å finne frem til de.




Det er noen ting som er veldig Manfred Mannsk og det er:
1. Manfred Lubowitz (selve Manfred Mann)
2. Mini Moog! (Synth lyden Manfed er så kjent for)
3. Chris Thompson (Ene og alene stemmen til Manfred Mann's Earth Band)
4. Jazz og blues influert popmusikk!
5. Dyktige musikere, veldig dyktige!
6. Norges venner :-)


Chris


Chris Thompson MÅ nevnes i Manfred Manns Earth Band-sammenheng. Der Manfred (Mike) er sjelen, der er Chris stemmen og ansiktet utad! Ingen kan erstatte han, selv om de har prøvd.


Så ta en lytt på Spotify, Tidal eller Youtube. Det anbefales sterkt!




PS: Dette er ikke musikk man skal høre bare 1 gang på. Det er komplisert musikk med mye som skjer og bør ha flere lyttinger!

















TILLEGG:

Til de av oss som liker perioden fra 1975 til 1980 anbefaler jeg en lytt på Soft Vengeance fra 1997!














LINKER:

Musikalske net om MMEB
Platform.end om MMEB
Tekstene til MMEB
Progarchives.com
Songs Tube: Liste over sanger

2 kommentarer:

  1. Bra skrevet om et bra band. Bare et lite pirk: det heter Mighty Quinn - ikke Queen. Eskimoen Quinn :)

    SvarSlett
  2. Aha....da lærte jeg noe i dag og!
    Det har jeg faktisk ikke fått med meg! :-)

    SvarSlett

Bruk fornuft og vær høflig, husk at andre er mennesker også!
Og skriv under med navn!