Ikke lenger glemte album: Nuclear Furniture - Jefferson Starship




Bortgjemt, men ikke glemt?


Disse albumene jeg kan sette på nårsomhelst! 5 album fra 80-tallet jeg setter på den dag i dag. Synthtrommer ødela mye av 80-tallet for meg, men disse albumene klarte de ikke å ødelegge.
Bilde fra Rockheim, synthtromme kjøpt i 1982 (låt bæsj da, låter bæsj i dag)


Dette er albumet som nå ikke er glemt lenger:
  • Jefferson Starship - Nuclear Furniture

Nuclear Furniture - Jefferson Starship (1984)


Nuclear Furniture

Oppdaget ved en tilfeldighet. Jeg skulle kjøpe en plate og bestilte feil! Men det angret jeg ikke på. Dette er en av mine favoritter i dag og en av de jeg kan sette på når som helst.



Jefferson Starship er en forlengelse av Jefferson Airplane. Hva som skjedde og hvem som forlot hvem skal jeg ikke begi meag ut på, men at det som regel har noe med uenighet å gjøre er vel ikke å ta for hardt i.

Uansett hva som skjedde, to av mine favoritt stemmer er med på dette albumet; Grace Slick og ikke minst Mickey Thomas.

GettyImages: Grace og Mickey
Albumet inneholder disse sangene:
Side A
No. Title - Lyrics - Music - Length
1. "Layin' It on the Line" - Mickey Thomas, Craig Chaquico - Chaquico, Thomas - 4:09
2. "No Way Out" - Ina Wolf - Peter Wolf - 4:22
3. "Sorry Me, Sorry You" - Jeannette Sears - Pete Sears - 4:07
4. "Live and Let Live" - J. Sears - P. Sears - 3:50
5. "Connection" - Paul Kantner, Mickey Thomas - Kantner - 4:27

Side B
No. Title - Lyrics - Music - Length
1. "Rose Goes to Yale" - Kantner, Ronnie Gilbert - Kantner - 2:56
2. "Magician" - Grace Slick - P. Wolf - 3:23
3. "Assassin" - J. Sears - P. Sears - 3:52
4. "Shining in the Moonlight" - Chaquico, Thomas - Chaquico - 3:38
5. "Showdown" - Slick - Slick - 3:22
6. "Champion" - Kantner, Gilbert - Kantner - 4:40

Av disse er det kun Layin' It on the Line og No Way Out, som har gjort seg bemerket på listene i 1984.

Derfor vil jeg heller nevne noen andre av sangene på albumet og begynner med min favoritt; Live and Let Live.

Live and Let Live

Trommer og synth. En uvanlig oppbygging på denne sangen, men trommingen er legendarisk! Det er for meg et under at denne ikke er mere kjent og beviser bare at det ikke alltid er de beste sangene som får legendestatus.

Craig Chaquico

Craig Chaquico

Mick synger utrolig bra og gitarsoloen fortjener et eget kapittel! Fantastisk solo av Craig Chaquico. Jeg utfordrer alle gitarister til å prøve å få til det samme som Craig gjør her. Det er teknisk vanskelig og det er for en gangs skyld en solo som passer i sangen! Her har mange gitarister mye å lære.

Assassin

Som bassist liker jeg sanger der bassen spiller en hovedrolle i sangen og her gjør den nettopp det. Både Grace Slick og Mickey Thomas synger på denne og de har stemmer som passer hverandre.

En tekst som passer selv i dag, spesielt i USA med dens våpen politikk:
No one's gonna take responsibility
How did this man come out of our society
Could our intervention
Have prevented his intention
Well you know he's gonna plead insanity

Nuclear Furniture
BOTTOM LINE

Liker du 70-80-talls musikk som Boston, Kansas, Yes, Journey også videre, da er dette albumet verdt en lytt!



Winds of Change (1982)
PS: må ta med en sang fra albumet før denne, Winds of Change (1982). Tittelsporet Winds of Change er også verdt en lytt.



LINKER:
WIKI - Nuclear Furniture
WIKI - Jefferson Starship
Jefferson Starship FAN PAGE
Jefferson Starship HOME PAGE
Jefferson Starship ARTIKKEL

Kommentarer