De perfekte høyttalerene?

Hi-fi

Et til tider negativt ladet ord og en hobby færre og færre driver med. Selv har jeg sluttet med hi-fi og har solgt unna alt.

Men jeg vet fremdeles hva jeg liker og jeg har etter hvert fått et innblikk i hva jeg personlig legger i ordet god lyd.

Du ser de under.
JBL Everest DD55000

JBL Everest DD55000 på 80-tallet

Jeg mener det var en gang på 80-tallet jeg og en kompis hørte disse først. Inne i en forretning i Drammen sto beistene og selgeren nærmest lo av oss da vi spurte om å få høre. Hna skjønte jo at vi ikke hadde penger til slikt utstyr, men med et noe indignert blikk satte han på musikk og dæven døtte, dette spilte bra! Hvor bra det egentlig låt, tror jeg ikke vi var i stand til å skjønne.

JBL Everest DD55000 i 2020a

Den samme kompisen har nå anledning til å skaffe seg slike klenodier. Jeg vil vel gå så langt som å si at han er blitt litt smågal. Hi-fi gal! :-) Han har nå flere av de store JBL settene, deriblandt DD55000.

Elementene
Så for et par måneder siden fikk jeg hørt disse igjen for første gang på årtier.

Min kompis har et hus som merkelig nok er veldig vanskelig rent lydmessig. Ting låter rart så fort det er inne i det huset. Hi-fi handler om matching av komponenter. I søken etter god lyd oppstår det rare matchinger og em del rare ting skjer.

Det sto derfor koblet opp en integrert forsterker fra slutten av 70-tallet på disse. Jeg kjente at jeg ble veldig skeptisk, fordi denne forsterkeren ikke  helt sto i stil med høyttalerne, som var og er veldig dyre studiohøyttalere.

Men jeg koblet meg opp på Naim nettverk spilleren og lot det stå til. Første sang ut er Don't Give up med Herbie Hancock.

Makan til lyd! Jeg SKAL ha slike en gang. Jeg bare skal. Det finnes sikkert høyttalere i dag med like god bass, men den mellomtonen er til å dø for. Jeg har sjelden hørt noe lignende og det ente opp med at jeg måtte gjennom nesten hele min samling med musikk på Spotify (og den er betydelig). Og det med en 2x30 watts 40 år gammel forsterker til omtrent null verdi.

JVC integrert forsterker

Vi hørte begge at det manglet noe, spesielt i toppen. Men den magien som ble tryllet ut av DD55000 nå var så besnærende at vi begge gladelig overså de små manglene. Det låt bare så fantastisk.

Neste sang ut er nå avdøde Chris Jones med sin Soul Storm Comin'. Gudhjelpes, det er som han er i rommet slammet fra strengene med det klagende munnspillet gjør at vi kikket vantro på hverandre. Er det mulig?

Hele hi-fi listen min gåes gjennom og en ny liste påbegynnes. Hvordan låter rock på dette? Moneky Wrench med Foo Fighters! Og det bare rocker så voldsomt at gliset bare stoppes av et par ører. Her kommer svakehetene til forsterkeren enda bedre/verre frem. Det blir litt hardt i toppen, men det låter fremdeles magisk.

Konklusjon

Har du mulighet til å høre noe slikt, bare gjør det. Det finnes svært få høyttalere i dag som klarer dette og det gir musikk en ny opplevelse som man sjelden får.



Har du et par tilsalgs?



LINKER

Musikk til hi-fi tester



Kommentarer