Et lite tilbakeblikk: Et album du bare må høre!

David & David "Boomtown"


Et album du må høre!

Dette er  en kjapp intro til et album jeg tilfeldigvis fant for mange år siden, men som aldri helt har blitt borte. Albumet er gitt ut i 1986 og ble aldri en stor suksess. Rundt nummer 40 på amerikanske lister og ikke veldig kjent i Norge. Men jeg husker at mitt første møte med musikken var en video, uten at jeg husker hvor jeg så den.

David & David var en amerikansk rockedo sammensatt av Los Angeles-baserte studiomusikere David Baerwald og David Ricketts.

David Baerwald har sammarbeidet med Luciano Pavarotti, Waylon Jennings, Susanna Hoffs, Fishbone, LeAnn Rimes, Holly Cole, Jesca Hoop, Kristen Stewart, Nicole Kidman, Ewan McGregor, Ethan Hawke, Hayden Panettiere, Ashlee Simpson, og Steven Strait, for å nevne noen. Vi snakker altså om en anerkjent musiker.


David Ricketts har ikke like lang liste, men har sammarbeidet med Toni ChildsSheryl Crow, Robbie Robertson, Meredith Brooks og  Eddie Free and Toni Childs "Because You're Beautiful".

Uansett, de synger veldig bra, spiller bra og har veldig god teft for god musikk!

Sangene

her er det rett og slett for mange sanger å ta av. De fleste sangene er i mine ører verdt en lytt, men den mest kjente er tittelmelodien "Boomtown".

Video på YouTube (elendig lyd)

Jeg vil si at to av mine favoritter er "River's Gonna Rise" og "Hereos".

Ta en lytt selv:
River's Gonna Rise
 River's gonna rise

Hereos
 Hereos

Hva slags genre?

Ja, det er spørsmålet. Hva ligner dette på?

Det er pop, men det er noen deler rock og country, og et snev av indie. Det er Bruce Springsteen møter Robbie Robertsen, med et snev av Lissie.

Dette er musikk som i mitt hode er genreless og som ikke hører hjemme i noen kategori.

HiFi (hvordan låter det?)

For oss som er litt over middels opptatt av lyd, så låter LP utgaven av dette albumet meget bra. Spotify utgaven har jeg enda ikke fått testet på annet enn gode hodetelefoner, men det er over middels god lyd.

Jeg vil påstå at dette er et MÅ-HA album i samlingen. Det er spekket av gode sanger, har god lyd og er fremdeles et solid album over 30 år etter.

Happy lytt! :-)

Kommentarer