Hifi: ChromeCast Audio

Streaming

Et billig alternativ til alle streamere og andre muligheter som nå eksisterer for å få musikk på et anlegg.

For billig, sier du?

Nja, sier jeg.



ChromeCast Audio

ChromeCast for streaming av lyd og bilde har vi hatt noen år nå og det er en billig løsing for å se HBO, Netflix, YouTube og annet på sin TV.

Nå finnes også audio versjonen, det vil si streaming av blandt annet Spotify og Tidal. Det finnes selvsagt også flere medier å streame. Som radio, podcast og slikt.

Men hvorfor trenger du ChromeCast Audio? Du kan jo streame begge musikk tjenestene på den vanlige ChromeCasten også?


Digital lyd

Eksempelvis AUX inn på en aktiv høyttaler
Etter mitt skjønn er den store gevinsten med ChromeCast Audio, muligheten for å kunne koble seg digitalt inn på en surround receiver, aktiv høyttaler eller DAC. Det er her lydgevinsten finnes og fra å være en billig dings man kjøper sånn for moro skyld, så blir det et lydmessig løft på de fleste anlegg. Dette er selvsagt avhengig av hva slags anlegg man besitter. Desto bedre sammensatt og gjennomtenkt, desto større lydforskjell vil man høre.


Apper

Her er noen av appene man kan bruke ChromeCast Audio med. Tidal kommer i tillegg til disse:

Appene


HiFi

Oppkobling mot ditt anlegg
På mitt anlegg vil jeg kalle dette HiFi. Ikke High End, da må man betraktlig opp i pris. Og vi snakker betraktlig opp også! Men alt avhenger selvsagt av hvor bra DAC man har og selve anlegget. Selv har jeg en Abrahamsen DAC V6 og det funker meget bra.


Optisk kabel

Det man må ha i tillegg, som ikke følger med når man kjøper denne, er en optisk TOSlink kabel med mini-TOSlink i en endre (inn i ChromeCasten) og en vanlig TOSlink inn i DAC/høyttaler/Receiver.

Jeg anbefaler at du prøver, det kan være verdt det! Det er en billig inngang til OK streamet lyd på ditt anlegg.

Så hva med pris? Litt over 300 kroner for selve dingsen og ca. halvparten for optisk kabel er ingen upris!








EDIT; et lite tillegg
Det er verdt å nevne at jeg har testet CC Audio mot en Naim streamer. Det vil si, jeg koblet CC Audio inn på DAC'en til Naim og sammenlignet. Det er helt klart forskjell, men en forskjell på 28.000 i pris burde også gi forskjell. Er forskjellen stor? Nja, for meg lå den store forskjellen i hvor interessant det var å lytte på musikken. Jeg satte på sang etter sang med Naim, fordi det i mine ører låt tightere, tøffere og langt mere hifi. Så da er spørsmålet, vil alle oppleve det samme? Tvilsomt, dette avhenger av anlegg og jeg må si at CC Audio er et kupp, nesten uansett pris!


Det må sies at i sammenligning med de mest kjente streamere på markedet som Bluesound, Pioneer, EC og noen andre, ble CC Audio foretrukket på High End anlegg som vente-streamere (i påvente av noe langt bedre). Nettopp fordi de nevnte streamere ikke ga noe mere lydforbedring.






Linker

Google
All About ChromeCast
DinSide

Kommentarer