Hifi genet er matet....igjen!

Og denne gangen med stort hell!


Et par totalt ukjente høytalere av merket LA Audio, en nokså ukjent rør forsterker av merket Music Angel og ikke minst, en drivende god og kjent CD-spiller av merket Pioneer. Dette var det som skulle til for at jeg igjen fikk lyst til å høre på mine CD-plater.

For en musikalitet!


Masse trøkk i bunn, mellomtone der stemmen drives ut i rommet og en åpenhet i toppen jeg har lengtet etter. Dette er moro! :-)

Nå er det rør bytte og masse moro i vente :-)

Kommentarer

  1. Oh, Glede ;)

    Rør er jo stas - selv om jeg kjører transistor selv. Men selve gleden ved å prøve ut noe nytt og bytte ut litt er jo alltid tilstede.

    Selv kjører jeg nå all lyd ut fra en dedikert PC og bruker Audiolense som romkorreksjon. Dette er digg! Plunder i begynnelsen, men digg. Nå blir det jo nesten vanskelig å velge hvordan lyden skal være. Jeg våger påstanden at PC istedet for CD-spiller er bedre enn vinyl.

    Men det fine er jo at ingen andre behøver å være enig i det. Så lenge vi koser oss ;)

    SvarSlett
  2. Ha ha, vet om et par kompiser som med glede hadde lagt ut selvskudd og snarer hos deg nå :-)

    Personlig må jeg innrømme at plater låter himmelsk på et par av anleggene til disse, men jeg kommer nok aldri til å anskaffe meg det!

    Har for mye digitalt nå, så det blir PC! Da en PC med touchscreen, Logitech Dinovo og en knakende god DAC, samt FLAC som medie! :-)

    Tør jeg spørre om ditt nick på HS?
    Litt kryptisk, men du skjønner sikkert hva jeg mener :-)

    SvarSlett
  3. Hehe, vel plater er bra, men ny digital teknikk kan gjøre saker med akustikken som man ikke kan gjøre med analog lyd, og derfor kan resultatet bli bedre. Ihvertfall for alle som ikke har mulighet til å ha et spesialdedikert lytterom. Dedikerte bokser for romkorreksjon finnes jo, men er steindyre. En helt vanlig PC har mer prosessorkraft enn slike bokser uansett. Og med bitperfect utgang som mange lydkort har koplet med en god konverter får man utolig bra resultat.

    Dessuten er jo brukervennligheten på digitalt tusen ganger bedre, og man slipper å tenke på riper eller slikt. Plater har begrenset levetid, digitalmusikk på hardisk + backup har det ikke. Og det teller jo litt når man har flere tusen titler. Nå er det bare å søke, og to sekunder senere har man akkurat det man vil ha.

    Dog - jeg innrømmer - det var noe mer kos med platecover og alt det der. Men slitte plater...nei, det orker jeg knapt høre på.

    Men jeg sier ikke at plater er dårlige eller feil :) Og håper å unngå selvskudd, hehe.

    En annen sak er at cd-formatet overhodet ikke er "bra nok" i seg selv. Men digitallyd kan jo samples på stadig bedre måter, så det jeg sier er ikke at CD = bedre enn plater, men at digitalt i prinsippet kan være bedre enn plater, og at man i tillegg får mulighet for enkel romkorreksjon, og det er faktisk for de fleste et større problem enn man tror. Det vil si, mangelen på romkorreksjon er et større problem enn man tror før man prøver det.

    En annen ting mange ikke tenker på er at det i mange tilfeller er mastringen som er tellende - i "gode gamle dager" var mastringen av LP plater som regel meget god, i CDens begynnelse var den meget dårlig. Det har bedret seg. Men man har jo ennå problemer med Loudness, osv.

    Og - og det synes jeg er viktig fordi i praksis har de færreste unegrensede ressurser til rådighet - et godt digitalt system er vesentlig billigere enn en godt platespiller. Billige platespillere er ikke bra!

    Nick på HS - nei, det har jeg ikke. Jeg bedriver min hobby stort sett i det stille (det vil si når jeg ikke spiller) :)

    SvarSlett
  4. Fornuftige tanker det der, men nå har vel fornuft lite med hifi å gjøre :-) Det er mere følelser! Og sånn bør det også være.

    Kunne vært morsomt å vite hva du har av utstyr for å få det til å låte bra fra digitalt medie?

    Har du en annen og litt enklere måte å sende noen meldinger til deg? Dette er et spennende tema og jeg tar imot alle meninger og erfaringer med takk! :-)

    SvarSlett
  5. Tja, du kan selvsagt maile meg på helgesam-krøllalfa-broadpark.no - men kanskje andre er interesserte også, så egentlig kan vi ta det her, med mindre du ønsker noe annet.

    På den annen side er "hemmelighetene" ikke så mange. En god pc - en god dac - og resten er som før. Det vil si PC/dac erstatter i prinsippet cd-spilleren. I mitt tilfelle hadde jeg allerede ekstern konverter.

    Selv har jeg en selvbygget PC i et Silverstone HTPC kabinett. Rett og slett fordi det ser bra ut, som et vanlig hifi komponent. Nå er jeg litt gal når det gjelder pc også, så den er altfor dyr og dessuten vannkjølt. Det er ikke nødvendig med så dyre pc komponenter, men lydkortet bør ha mulighet for å ta ut bitperfect digitale signaler. Jeg bruker et Auzentech lydkort, men det finnes flere gode på markedet - poenget er uansett at du ikke behøver gode analoge lydutganger - men en god digital utgang.

    Joda, noen bruker de analoge utgangene vet jeg, men det blir neppe high end.

    Vannkjøling er bedre enn viftekjøling, og gir mindre lyd (nesten lydløs). Men å skifte ut standardviftene i en PC med kvalitetsvifter og justere ned hastigheten tar bort mesteparten av lyden uansett.

    Så bør du ha nok harddisk plass. Jeg har to terabyte og det holder en stund. 500 GB er sannsynligvis mer enn nok for de fleste :)

    Og så må man - alt etter operativsystem på PCen, finne ut at man virkelig får et bitperfect signal. På XP må systemlydene slås av, og volumet stå på max.

    Jeg bruker en Benchmark DAC1 HDR - denne erstatet en tidligere konverter OG en dyr Electrocompaniet forforsterker. Begge disse komponentene tilsammen kostet mer enn DAC1, men denne saken spiller fletta av det meste. Stor forskjell - faktisk fant jeg ut at Electrocompaniets topp preamp trakk ned lyden! DAC 1 HDR kobles forøvrig til en pc med usb kabel, og tar seg av å sørge for bitperfect automatisk. Flere "vanlige" innganger og balanserte utganger. Selvsagt fjernkontroll. Snadder :)

    Null jitter, null avlesningsfeil. PCer har et langt bedre (nøyaktigere) klokkefrekvenssystem enn CD spillere uansett, og avlesing av en plate for kopiering kan gjøres LANGT mer nøyaktig enn en direkte avspilling. Jeg bruker dbPoweramp, som ripper meget nøyaktig og kan gjøre musikk om til f.eks. FLAC.

    Jeg hører ingen forskjell på FLAC og ukomprimert overhodet.

    Juice HIFI har et meget bra romkorreksjonssystem som gir enda bedre lyd. http://www.juicehifi.com/no/index.html Kanskje ikke noe man begynner med, men kan jo uansett installeres på musikk PCen når man ønsker å oppgradere "litt".

    Nå venter jeg bare på at musikkbransjen fatter at vi entusiaster ønsker (minst) 24 bit/96khz for nedlasting på nett! Problemet er piratene, de ville jo bare misbrukt et slikt system, dessverre.

    Et ørlite spark til vinylentusiastene (kan ikke helt dy meg) - nye innspillinger på vinyl er så godt som alltid tatt opp digitalt, så de lytter mye til digitalt de også ;)

    MEN - og jeg må skynde meg å legge til - de analoge innspillingene selv fra Beatles' dager er fremdeles Knallbra og mye bedre enn det som finnes utgitt på vinyl ELLER CD. Musikk i fremtiden bør handle om MASTEREN UT TIL FOLKET hehe

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Bruk fornuft og vær høflig, husk at andre er mennesker med følelser også!
Og skriv under med navn!