Nyinvesteringer på HiFi fronten

Peace!

I en trist tid, der løgner og egoisme rår på begge sider, men der bøllen har foretatt et uvirkelig og vedensrendrende valg, så går verden videre der positive nyheter for hver enkelt fremdeles må nytes.


HiFi...sånn generelt

Jeg innser at man aldri blir fornøyd. Og er man fornøyd, så kan du banne på at man enten får en "god" kompis på besøk, som ikke er fornøyd eller at man rett og slett får bytte-djevelen på skulderen. Han som sier at ingenting er bra nok og at i dag låter det dritt...gitt.

Det er HiFi'ens catch 22. Selv om det låter bra så det holder, så kan det alltids låte bedre! Men gjør det egentlig det? Jeg er ikke sikker, men prøver meg på nytt.

Etter å solgt unna alt for noen år tilbake (ja, jeg angrer på noe av det), så er tiden inne for å starte litt igjen. I det små. For noen er dette lommerusk, for meg en investering som må tenkes litt over og dobbeltsjekkes.

Jeg vet litt mere om hva jeg liker nå, enn for 20 år siden. Så jeg har en anelse om hva jeg trenger og burde se på. Men alt skal jo matches og passe rommet det skal inn i. Her er noe av det nye jeg har tenkt meg til.

Nyinvesteringer HiFi

Etter å ha lest og sjekket masse, så falt valget av høyttalere i mitt musikk anlegg på Wharfedale Linton. De ser og høres langt dyrere ut enn hva de faktisk kostet. Høyttalere er en smakssak, men for en som ikke hører mye på heavy og metal, så er disse mellomtone sterke høyttalerene absolutt det rette.


I tillegg vil det brukes en streamer på en Yamaha Integrert forsterker. Og valget falt da på Cocktail Audio X14 (eller Novafidelity, som den også kalles).


Den har mulighet til å rippe CD'er (med eksternt CD drev) og innebygd harddisk (tilbehør). Den har app styring og kan streame de fleste musikk services. Bortsett fra Spotify, som må kjøres over Spotify Connect. Noe som fungerer knirkefritt også.

Jeg har satt inn en HD nå og overført masse FLAC og WAV. Den ser ut til å spise alt, uansett hva slags format det har. CD ripping ser også ut til å fungere knirkefritt og den har funnet alt av info på de CD'er jeg har rippet. Til og med cover.

Nyinvesteringer Surround

Det har også blitt investert i litt filmkringlyd.

Forsterker: Yamaha RXA1080

Den har Dolby Atmos® og DTS-X™ Playback med CINEMA DSP HD3, Bi-amp mulighet, App styring, DAB+, 9.2 høyttaler utganger, 7.2 forsterker utganger, platespiller inngang, eARC, Airplay 2 og Musiccast.


Høyttalerene er 2 sett med Tannoy Arena (men kun en av subbene).

Jeg har ikke testet noe av dette veldig mye enda (mangler plass til å sette det opp), men det vil komme etterhvert. Det lille jeg har testet låter utrolig bra! Ikke kino høyt, men god og riktig kino lyd.

More to come when the room is done!

Priser?

Jeg vil ikke si hva jeg har gitt for hver enkelt ting her, men jeg kan si så mye at alt dette har kostet meg ca. 23.000 kroner. En sum jeg betrakter som en god deal.

LINKER

Kommentarer