Public Adress - Konsertlydens historie i korte trekk

Hva betyr egentlig PA?

Hva er egentlig PA?

Hvorfor trenger vi egentlig PA utstyr og lyd?



Et "enkelt" PA-system for konsert bruk.

PA


PA står for Public address og brukes om alt utstyr som får lyden ut til publikum. Eksempler er: PA høyttalere, PA forsterkere, PA mixer osv.


Dette er også et PA-system!


Backline


Backline er det utstyret musikerne har til sin rådighet på scenen. Det vil si trommer, bass og gitar forsterkere, keyboard forsterkere o.l.


Monitoring

In-Ear
Alle må høre seg selv og hva andre spiller. I og med at akustiske trommer ofte dominerer og setter volumet på scenen (det er høyt), blir det vanskelig å høre seg selv og andre. Derfor må alle ha monitorer. Det er personlige høyttalere der hver enkelt kan bestemme hvor mye og hva man vil høre.

Monitorer er enten passive eller aktive høyttalere, eller In-Ear (headsett). Det siste begynner å bli veldig vanlig nå (se bildet).


Feedback


Feedback er et vanskelig tema, fordi det ikke er noe enkelt svar på det.


Hva er feedback i PA og konsert sammenheng?


Når det piper og uler og lyd teknikerne ser litt stressa ut, da er det feedback problemer. Dette opptrer fordi lyd frekvenser fra PA anlegget «kræsjer» med plassering av utstyr og/eller rommet i seg selv. Dette er aldri likt fra rom til rom og veldig vanskelig å kvitte seg med.


Dynamikk/komprimering (The loudness war)


Dagens musikk på CD/MP3 har et stort problem. De komprimeres for mye. Det vil si at dynamikken i musikken blir borte. Alle opptak har dynamiske begrensninger, men i dag er de større enn noensinne. Det komprimeres ved å ta bort det som ligger nært hva det menneskelige øret kan høre. Det betyr i mange tilfeller kjedeligere lyd, som er laget for å låte bra på radio og små anlegg, men som låter skit på større anlegg.


Konserter har også begrensninger, men da mest på store konserter. Men i utgangspunktet er alt PA og backline utstyr uten dynamikk begrensning. Det setter større krav til utstyret og man kan ikke automatisk bruke den slags utstyr i stuen. Ofte snakker vi om hvor mange 1000 watt en høyttaler er på innen PA-sammenheng, i motsetning til de 50-100 wattene som er i et «normalt» stue anlegg.


Line array

Line array

Dette er, veldig kort sagt, brukt på større arrangementer og brukes fordi lyden treffer flest mulig i publikum på samme tid. Det vil si at det ikke er for stor forskjell på hva alle hører. Dette er veldig dyre systemer med prosessorer som styrer lyden. Bare 1 høyttaler koster alt fra 30.000-100.000 kroner!


Litt på siden; Litt PA historie


Første dokumenterte bruk av PA (om man kan kalle det det) er i 1915 der et system kallt Magnavox ble benyttet foran over 1000 mennesker og der det ble sagt at alle hørte alt.



Tidlig public-address system fra rundt 1920




Når The Beatles spilte på Shea Stadium i New York I 1965 var det et vendepunkt for PA bruk på konserter. Det fantes ikke noe som kan kalles PA etter dagens standard, så de bare puttet på masse høyttalere for kompensere for hysteriske jentger som overdøvde musikken. Det funket ikke. Ingen hørte noe og dette var nok øyeblikket da musikk industrien skjønte at noe måtte gjøres.


Det er estimert at lyden fra publikumet denne dagen var 135 dB høyt (smertegrensen går ved 120 dB). Det var mere enn det dobbelte av hva utstyret til The Beatels klarte å produsere.
Først på 70-tallet begynte det å skje noe som kan mine om dagens PA systemer.
I februar 1970, bygde en amerikansk lydtekniker ved navn Bob Hall et lyd system for The Grateful Dead. Dette resulterte I et system so ga hele 20,000W, som da var verdensrekord. The Who og Deep Purple konkurrerte om å være ‘world’s loudest band’. The Who vant denne konkurransen med et konsert I The Valley, London, hvor de nådde 126 dB.



The Grateful Deads «The Wall Of Sound» fra 1974




Pionerer på PA i denne perioden var Altec Lansing og JBL.

Kommentarer