TV-serier: HBO

Serier på HBO


Hva bør du se om du er en adventure og Sci Fi freak, som meg?



Det finner vi ut nå!






TV-Serier

12 apekatter...?


"12 Monkeys" er nå på sesong 3. Dette er en fortsettelse på filmen ved samme navn, der Bruce Willies, Madeleine Stowe og Brad Pitt spiller. Alle tre spiller fantastisk i filmen, men Brad som sinnsyk (eller var han det?) er stor skuespillerkunst!



Plottet er at man i fremtiden kan sende folk tilbake for å rette opp ting som har skjedd. I filmen og i TV-serien er det snakk om noe som nesten utsletter alle mennesker på jorden. Men det er selvsagt ikke så enkelt når man har med mennesker å gjøre. Alt blir veldig komplisert, og da spesielt i TV-serien.

Jeg liker konseptet, men jeg synes serien har viklet seg litt vel mye inn i en komplisert verden der fysiske lover og naturens orden ikke ser ut til å telle veldig mye. Men skuespillerene er gode, kullisene forsegjort og plottet er tildels godkjent. Alt i alt en severdig serie.




Spesielt Emily Hampshire spiller helt fantastisk som en smågal/eksentrisk ubetydelig (men senere veldig betydelig) dame som har et finger med i et spill hun selv ikke helt skjønner rekkevidden av. Hun er så troverdig og en god arvtager etter Brad Pitt!



Jeg har enda ikke fått sett sesong 2 helt ferdig, men lurer litt på hvordan den vil ende og hvordan sesong 3 vil begynne!



Serien der alt kan skje, og det har det også gjort!


"Game of Thrones" begynner sin siste sesong 16. juli i år, men til stor ergelse og forundring, så er det bare 7 episoder. 7 episoder! Det er for lite og jeg lurer på hvordan de skal klare å knyte alt sammen på den korte tiden.



S1-S6, Litt om plottet: Man tar en dash ekte middelalder historikk og krydrer med litt magi, svartekunst og mytiske dyr. Legg til vold, sex og kamp om makt, og til sist vær totalt uforutsigbar. VIPS...så er Game of Thrones der.


Det er så mange dyktige skuespillere der og det er så intelligent skrevet, at jeg ikke fremhever noen av de.



S7: Jeg vet hva jeg håper skal skje, men med så mye merkelig som allerede har skjedd i denne serien, så kan man vel bare forvente det uventede.



Verden blir et fattigere sted uten GOT! More to come...to a screen near you!






En kopi av Harry Potter?


"The Magicians" er en nye serie (for meg). Den er inne i sin 2. sesong nå og jeg har bare sett første episode. Men det begynner bra. Så fort jeg har sett mere, vil jeg oppdatere denne siden.


Plottet er som følger, finn en outcast med en vakker venninne, legg til litt drama rundt hennes kjæreste og kjør på med masse mystikk.



Serien handler om vennene Quentin og Stella, som begge har vært nokså nerdete og begge liker trylling. Problemet er at Quentin er en drømmer og en sosial taper, mens Stella har gått videre og har blitt en vakker og populær jente med kjæreste. Begge to ender plutselig opp på en magisk skole samtidig uten å skjønne noe. Det ender opp med at Quentin får bli og Stella må dra hjem, etter å ha tatt en eksamen. Mere vil jeg ikke si.


Men det er duket for både drama, spenning og adventure!



Førsteinntrykket er bra og jeg må se litt mere av denne. I'll keep you posted.


EDIT: Vi er nå på episode 10 og jeg må si, dette er bedre enn jeg trodde. Litt humor, skuespillere som passer i rollene de har, uforutsigbarhet og den gir en "jeg-må-se-neste-episode" følelse.


Det er, for meg, allerede en bra serie, men jeg tror dette akn bli enda bedre og jeg har enføelse av at sesong 2 kan bli en højdare.






En skrudd western?


"Westworld" er noe av det mest merkelige jeg har sett på lenge. Det tok tid før jeg skjønte plottet og skjønte at dette kan bli en god serie. Jeg er glad jeg holdt ut!





Grunnlaget for serien er en gammel film (1973) med Yul Brynner. Filmen har jeg enda ikke sett, men slike filmer fra 70-tallet pleier ikke å være en højdare. Så jeg er ikke så sikker på om jeg gidder bry med det.


Plot: Menneskenes trang til vold og makt vil aldri endre seg. I denne serien, som foregår en gang i fremtiden (ingen vet sikkert når), kan man mot en god sum penger reise inn i en verden bygget opp som en god gammeldags western-film med seksløpere, hester, saloons og uskyldige innbyggere. Disse innbyggerene er ytterst menneskelignende roboter, som kan herjes med som man vil. Etter hvert "sett", hvor robotene har blitt voldtatt, skutt på, hengt, banket opp og ellers hva man lyster, blir disse slettet og bygget opp på nytt. Og det er der problematikken begynner, husker roboter selv om de blir slettet?



I TV-serien er det mange meget gode skuespillere, så jeg nevner ikke navn. Ingen nevnt, ingen glemt. Vi har tilogmed både norske og danske skuespillere med. Settet er helt fantastisk og effektene utrolige.







Konseptet med at roboter kan begynne å tenke er spennende og ikke så uvirkelig som det kanskje kan høres ut som. Men jeg tror ikke det vil skje i samme tempoet som det er lagt opp til i serien. Vi kommer til å slite med å få så gode roboter at de kan etterligne og i beste fall, gå for å være mennesker. Men jeg er ingen forsker og kan ta feil.







Jeg gleder meg til sesong 2, men det blir lenge å vente.

Det kan se ut som neste sesong ikke kommer før i 2018!

Sukk.


Linker

HBO Nordic

Kommentarer