Norsk musikk, The Captain & Me med albumet Peter Gabriel

Bandet begynte en gang som en duo bestående av
herrene Morten Krane og Even Vaa. 
På platen er de 9 stykker!

 

Bandnavn

Doobie Bothers albumet
Bandnavnet er tatt fra et Doobie Brothers album fra 1973. Dette albumet inneholder den legendariske «Long Train Runnin’».

 

Albumtittel

Et merkelig valg av navn, tenker du, men det er mere gjennomtenkt enn man skulle tro. Dette er en hyllest til Peter Gabriel og hans evne til å lage musikk på tvers av genrer og musikalske moter. En hyllest jeg stiller meg bak.

 

Bandet

Bandet var stort. Hele 9 mann på det meste. Jeg skriver var, fordi jeg ikke kan finne noen opplysninger som skulle tilsi at de, per Mars 2017, lenger er operative. Siste oppdatering på hjemmesiden ser ut til å være i forbindelse med lanseringen av nettopp Peter Gabriel. Deres siste konsert ser ut til å ha vært på Bryne i Juli 2012. Det er synd, for de hadde rykte på seg for å være et meget godt live band.

 

Albumets sanger

Even og Morten
«Linda Thompson» ser ut til å være singelen fra albumet og har høstet mye ros (her en annen bloggers mening), men personlig liker jeg bedre «By Subway». En låt som begynner med trommer og en lekende gitar. Den går over i en slags mix av Peter Gabriel sound, men masse koring og et tilsnitt av joik. Alt gjort på en meget elegant måte. Det svinger av dette og jeg skjønner ikke at dette ikke er blitt mere kjent?

«Sail Away» er ikke en sang jeg hører mye på, til det er det Hawaiiske preget for stort, men lydmessig er den litt arig med en dyp og mektig bass.

En av mine favoritter er også «Sunday In Baku». Som bassist liker jeg låter der bassen drar sangen og det gjør den her. Masse mektig koring, men ellers en instrumentalt nokså enkel sang. Baku er for øvrig hovedstaden i Aserbajdsjan, uten at jeg har klart å bringe på det rene hvorfor de synger om en søndag der. Mulig det er en rapport om tilstanden i byen?

Even og Trym
Siste sang jeg vil si noe om «I Wish We Never Left». Den minner meg om en annen sang eller gruppe, jeg kommer bare ikke hva hvem? Igjen masse koring og synkoperte gitarer, men nå også med blåsere. Noe som gjør denne sangen litt annerledes og det liker jeg. Jeg kan tenke meg at dette er en sang som fungerer strålende live.

 

Negativt?

Om jeg skal si noe negativt om albumet, så er det at det virker litt «uferdig» og sprikende. Kanskje på grunn av at alle skjønte at dette var det siste de kom til å gjøre sammen? Ikke vet jeg, men jeg tror det kunne vært et enda bedre album med litt mere tanke på helheten.

 

Positivt?

Det meste er positivt! Bra produsert, dyktige musikere og stort sett gode låter. Dette er et album man må lytte til. Jeg vil påstå at dette heller ikke er et spesielt radiovennlig album og at det ikke er spesielt bra på elevator-music testen. Det må spilles med litt volum og det må lyttes på. Den tiden det tar, det er det verdt!

 

Hifi

Helt på det jevne, men bedre enn de fleste ihjelproduserte album, som eksempelvis det Metallica har klart å få til de siste årene. Deres siste album låter rett og slett bæsj…

 

Trivia

  • Automata (2006, Cornerman Records)
  • Leave Your Friends And Family (2009, Movemountains)
  • Migrant (2011, Movemountains)
  • Peter Gabriel (2014, Movemountains)
Migrant har fått stjernestatus hos mange anmeldere. Anbefaler en lytt på den platen også.

Even Vaa har sist skrevet en bok; «Kunsten å lage brennevin for en tier pr. flaske». Et langt sprang fra å skrive musikk, opptre på en scene og produsere andres plater kanskje?

Morten Krane finner jeg lite på, men ser at han har vært ivrig på blogger siden og å skrive om musikk. Noe som er positivt og leder meg til å tro at han fremdeles driver med det. Og godt er det!

Medlemmer:

Even Vaa: Vokal, Gitar

Morten Krane: Vokal, Trekkspill, Gitar mm...

Geir Bjelland Pedersen: Gitar, kor

Trym Hagen: Mandolin, Gitar, Kor

Robin Sohrabi Shiraz: Sopransaxofon, perkusjon

Alexander Bosrup Karlsen: Tenorsaxofon, perkusjon

Andreas Stensland Løwe: Piano

Frode Bjørnstad: Pedal Steel, Banjo

Aleksander Haugen: Bass

Roger Bjørnstad: Trommer

Kommentarer