Musikk: Hardrock


Litt hardere genre denne gang

Jeg betegner meg selv som nokså allsidig innen musikk og hører på veldig mange genrer.


Nå har jeg lyst til å ta noe av det litt hardere jeg liker.


Dette er sanger jeg vil anbefale en lytt på!













Det er mye å ta av og dette er bare en begynnelse. Jeg starter med de litt nyere gruppene og sangene. Here it goes!



"Dancing with the devil" med Breaking Benjamin (2006)


I en søk etter en sang som også heter det samme av Cozzy Powell, fant jeg denne og falt pladask. God stemme, tight komp og gitarer, en bass som spiller litt mere enn den vanlige stampebassen. Da er jeg solgt.


Breaking Benjamin - Dance with the devil lyrics - YouTube


Trivia

Cozzy Powell's Dancing with the devil er inspirasjonen til Boney M's "Nightfly to Venus" og "Rasputin". Selv om Boney M og deres produsenter ikke vil innrømme det: COZY POWELL - DANCE WITH THE DEVIL - YouTube




"Gravel road" med Clutch (2005)

Clutch er et band fra Germantown i Maryland, USA. Låten er fra deres album Robot Hive/ Exodus. JEg må innrømme at jeg så langt ikke har hørt så mye annet av de, men det kommer etterhvert. Men liker du litt røff bluesrock, så er dette musikk for deg. Jeg liker spesielt overgangen fra denne røffe bluesen til en hardrock avsluttning. Her dukker også Hammond orgelet opp.


Råtøft!
Clutch - Gravel Road - YouTube






"One man mission" med Chris Thompson (2001)

Fortsetter litt i bluesrock genren. Min store favoritt, Chris Thompson ga i 2001 ut albumet WON'T LIE DOWN. Her har han med en "One man mission" som Mike Slammer har skrevet. Mike spiller også gitar på denne. En sang der jeg synes Chris sin stemme kommer frem som den skal, en lytt anbefales.


Chris Thompson - One Man Misson - YouTube






"Brand new start" med Alter bridge (2007)

En av de store rocke sangerene Myles Kennedy startet i 2004 Alter Bridge sammen med blandt annet lead gitarist Mark Tremonti fra Creed. Myles har en vannvittig stemme som jeg med egne ører har hørt live sammen med Slash. Det var ikke Slash som imponerte mest på den konserten!


Denne sangen, fra albumet Blackbrid, er midt i min gate med synth intro og en überkul bass gang. Refrenget er slik at trampefoten rykker til med en gang.


Gitar soloen fra Mark er noe av det bedre jeg har hørt på lenge!


Brand New Start by Alter Bridge Lyrics - YouTube
Alter Bridge WIKI
Alter Bridge, Blackbird WIKI



"The sound of silence" med Disturbed (2015)

Den nyeste tar vi til sist og dette er en godsak!


Ikke en veldig hard låt, men i dette arrangementet tung nok til at den nevnes. Orginalen har Simon and Garfunkel og kom så tidlig som i 1965, som jeg også liker. Men dette er i en annen klasse. David Draiman synger så bra at jeg fikk frysninger første gang jeg hørte denne. Og det er stemmen hans som bærer hele sangen.


Også denne MÅ høres høyt!


Skru opp! Som Marius Müller en gang sa; "Er'e for høyt, så er'u for gammal".








Kommentarer