Hva er god lyd?

Kan det overhodet defineres?
Kan egentlig noen si at de VET best hva god lyd er?




Vi kan sammenligne med vin! Jeg liker vin, men jeg liker sjelden dyr vin. Men jeg liker også sjelden den helt billige. Men jeg vet at god vin, sammen med rett mat, kan være utrolig godt! OG jeg vet at man kan lære seg å sette pris på de forskjellige smakene og at man kan lære ålike dyr vin. Kan det være noe av det samme med hifi/high end?

Jeg prøvde å introdusere flere kompiser for, det jeg mente var et godt anlegg, for mange år tilbake. Det var et anlegg som kostet mange ganger mere enn det de fleste av mine kompiser hadde. Men de likte det ikke! "for lite bass", "for mye mellomtone", "kan ikke spille høyt jo".... Det var det jeg fikk høre. Prøvde å forklare at basse var mere riktig på anlegget mitt, men det ville de ikke høre! Så jeg ble med for å høre på deres og hørte fort at det rett og slett var urein bass, som ga en følelse av mye bass de var ute etter... Men...kan jeg si at det er dårlig lyd?

Er smaken så forskjellig at det bare er tull å diskutere hva som er god lyd?
Noen hører dårlig, noen hører forskjellig på hvert øre, de færreste stuer er like, plassering er ofte veldig forskjellig og musikken varierer. Så hvorfor finnes det hifi blader, hvorfor diskuterer vi dette og hvorfor driver vi egentlig med dette?

Jeg har prøvd en del forskjellig (har vært heldig og kjenner importører) og har funnet ut at samme anlegg kan låte ganske forskjellig avhengig av plassering, stuens utseende og hva som brukes sammen av forskjellige komponenter. Gjør ikke dette det til en nær sagt umulig oppgave å bedømme om noe låter bra?

Hvordan har det seg at det plutselig finnes produkter i budsjett klassen som har tilnærmet hifi/high end kvaliteter? Jeg har vært med på å låne bort en "billig" forsterker til noen som sitter med 5 ganger så dyrt utstyr. Disse kom tilbake med hakeslipp og rimelig furtent uttrykk. Men ville de bytte? Nei, selv med en 5 ganger høyere pris og noe som låt bare marginalt bedre, så ville de ikke det. Hvorfor? Fordi de da ikke kunne "skryte"/fortelle om sitt anlegg i samme vendinger og fordi da følelsen av å ha noe få andre hadde ville forsvinne.
Hva sier dette om oss mennesker?

Noen som har noe fornuftig rundt dette?
Jeg prøver en påstand på at det viktigeste i et anlegg er CD/DVD. Det blir ikke bedre enn det som kommer ut av mediet! Dernest er det forsterker, så høytalere. Man kan få kjempegod lyd med mindre gode høytalere og en knallgod forsterker!



Blu-ray er det nye nå, gir det både bedre lyd og bilde?

Se artikkel i VG

Kan en høytaler til 3500 for paret være bra nok?

Se artikkel i VG

Eller er det
overkill når du får anlegg til 3000 kroner som tilogmed er trådløse!
Se artikkel i VG

Eller kommer vi ikke utenom anlegg fra 15-20.000 kroner????

Se artikkel i VG

Kommentarer